Unitarian Universalism affirms:
That Creation is too grand, complex, and mysterious to be captured in a narrow creed. That is why we cherish individual freedom of belief. At the same time our convictions lead us to other affirmations . . .
That the blessings of life are available to everyone, not just the Chosen or the Saved;
That Creation itself is Holy - the earth and all its creatures, the stars in all their glory;
That the Sacred or Divine, the Precious and Profound, are made evident not in the miraculous or supernatural but in the simple and the everyday;
That human beings, joined in collaboration with the gifts of grace, are responsible for the planet and its future;
That every one of us is held in Creation’s hand — a part of the interdependent cosmic web — and hence strangers need not be enemies;
That no one is saved until we All are saved, where All means the whole of Creation;
That the paradox of life is to love it all the more even though we ultimately lose it.
(von Ex-UUA Präsident William Schulz, "Unitarian Universalism in a New Key", erschienen in UUWorld, Januar/Februar, 1990: 4-7).
So die Kompromissformel für eine Einheit von so unterschiedlichen religiösen Strömungen, wie Humanismus, liberalem Christentum und New Age/ Neo-Paganismus/ erdzentrierter Spiritualität. Dabei ist die Beständigkeit von Mystik in einer auch besonders durch Vernunft gekennzeichneten Religion ein Zeichen dafür, dass in der Praxis – erstaunlicherweise – beide miteinander kompatibel sind. Und die Aufforderung an jeden sich seine eigene Theologie zu bilden, kann wohl als "epistemischer Individualismus" bezeichnet werden.
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